Hopp- och dressyrträningen v.4

Tänkte bara dra lite snabbt om förra veckans övningar vi red och hoppade!

Som sagt så red jag även en storhäst under ena hoppträningen.
Fick förfrågan av Maria (som jobbar i stallet) om jag ville rida skolhästen Nimpa, och varför inte tänkte jag? Dock så var jag lite nervig över att rida en såpass stor häst, och hoppa storhäst som jag inte gjort på några år. Och det gick inte helt katastrof, men nästan.
Nimpa var pigg och stark, och jag var som en vankande fjäder sittandes i sadeln när hon drog framåt. Så det blev en del konflikter när jag ville svänga åt det hållet hon inte ville åt ..
Annars så gick det okej, jag ramlade inte av i alla fall!

Wilma skötte sig kanon denna träning!
Övningen som vi hoppade denna dag ser ni nedan, och några gånger hoppade vi på en helt rak linje istället för att rida som ett "S" över hinderna. Och Wilma var med för skänkeln och lyfte på tossingarna bra!

På dressyren i Torsdags tränade vi på tempoväxlingar (mellan bommarna) och skänkelvikning från konerna placerade i hönerna på den del av ridbanan vi red.
Så vi red som ett "timglas" under nästan hela passet, och växlade mellan trav→övergång till skritt→trav och galopp→övergång till trav→galopp.
Wilma gick faktist jättebra i galoppen i vänstervarvet! Annars är det kaos när det gäller galopp i vänster längst långsidan. Hon bara skjuter in bakdelen och studdsar för skänkeln.
Så en av de bättre dressyrträningar var detta! Dessutom red jag på det vanliga raka bettet och hon var knappt stark - Framsteg, framsteg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0