Träningsdag 1&2

(Jag har ej läst igenom detta inlägg, så kan hända att det ser lite konstigt ut någonstans)
 
Träningsdag 1 - Denna dagen var det mycket fokus på bommar, "trekombination" och en linje med bom-räcke-bom-oxer. Eftersom Brent innan har haft jobbigt med bommar och cavaletti trodde jag att dessa övningar skulle vara svårt för honom. 
 
Anna lägger mycket fokus på uppvärmningen, i traven arbetade vi med ett par upphöjda cavalettibommar. Första gångerna hoppade Brent igenom, men strax förstod han att man ska sätta ner fötterna. I galoppen jobbade vi också med denna cavalettin och så låg det en rad med ca 5 bommar på rad längstmed långsidan. Vi fick välja själva när vi ville lägga in de två olika alternativen och Brent skötte sig faktiskt väldigt bra. För några månader sedan hade såna här övningar tagit oss en hel lektion, men nu löste han det direkt. 
 
Efter ett tag började vi hoppa på ett kryss med ett språng till en planka och sedan ett språng till ett kryss igen. Denna övningen är nyttig och hästarna brukar oftast titta till på kryssen vilket kan resultera till ett stopp på mitten hindret. Brent tittade dock inte på något utan tog sig igenom allt utan problem, dock var det väldigt kort för oss. Att det var kort är nyttigt för Brent då han får lära sig att backa av lite själv också. Sedan red vi längstlångsidan med ett x-antal bommar fram till ett hinder, även här skötte han sig super. Det blev någon miss så vi rev räcket, men han löste bommarna och allt bra. 
 
I slutet började vi komma på linjen med en galoppbom-räcke, fyrasteg till en oxer med galoppbom. Även här skötte han sig super och vi hade inga problem med denna linjen. Oxern blev tillslut lite högre och då sköt han mig ur sadeln som han hoppa. De sista vi gjorde var en bana utav allt och jag kan inte komma på något större fel. Han hoppade superfint och lyssnade bra, sista hoppet på oxern kändes riktigt bra. 
 
Denna träning kändes allt väldigt bra, självklart fanns det missar. Men överlag kändes allt väldigt bra och vi behövde inte kämpa så mycket som vi behövt innan, utan vi gör framsteg.
 
Träningsdag 2 - Idag hade vi inga bommar med i travarbetet idag utan det kom i galopparbetet. I galopparbetet fick vi lägga in en studs samt en bom på sockerbitar. Brent klarade studsen utan större problem, i början hade vi svårt att komma runt på en volt till sockerbiten. Sockerbiten kom snabbt ur sväng och jag fick inte riktigt med mig honom i början, men blev bättre i slutet. Vi hoppade några hinder där vi skulle korta in svängarna lite. Vi hoppade även tre linjer som stod i ett S och kom på en kombination med bom framör, i mitten och efter kombinationen. 
 
Vi klarade alla övningar dock kändes Brent lite irreterad idag, kan bero på att han var trött från dagen innan. Men han gjorde de han skulle dock kände jag att vi kunde göra saker och ting bättre, både jag och han. 
 
I slutet blev det en bana utav allt och även här gick det bra. Trodde vi skulle få väldigt svårt på S-linjen med sockerbit fyra steg till oxer och tre steg till sockerbit, oxern var i slutet lite högre och då blir det automatiskt svårare. Men Brent förvånade mig och gjorde det galant.
 
Överlag gick även denna träning bra, men träningen dagen innan kändes bättre. När jag tittar på filmen från dag två så ser det inte så tokigt ut som det ibland känns. Fick även lite smått panik sista rundan då jag kände att mitt öga som jag opererat började vattnas så mycket att jag inte riktigt såg. Så efter det brast det lite för mig, tanken på en ny operation gör mig inte så glad direkt. Film kommer från denna dag.
 
Är överlag otroligt nöjd över Brent efter dessa två träningar. Brent har gjort en otrolig utveckling nu de senaste och det är inte bara jag som säger det utan båda tränarna har gjort detta. Anna tyckte han har gjort otroliga framsteg och efter vilan han kommer få kommer jag få en helt ny häst.
 
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0