Kiara


Kiara har varit i min ägo sedan den 31 Juli 2008.
Mitt tävlingsintresse (för hoppningen) började växa under -08, och det var då vi beslutade oss för att sälja den hästen jag hade då, för hon var tittig på hinder och att tävla henne skulle inte fungera. Så vi började kolla på D-ponner, och jag provred två stycken innan Kiara. Den ena bestämde vi för att köpa, men drog oss ur i sista sekund då vi fick säkra källor på att hästarna från det försäljningsstallet inte var friska (mer eller mindre). Tredje gången gillt åkte vi ner till Skåne, Billesholm, för att provrida en gul liten ponny med svarta prickar. Jag vet inte vad det var som fick mig att fastna för henne så otroligt som jag gjorde, för hon gick verken i form eller trampade under sig för fem öre. Men hoppa kunde hon, och det var det jag värderade högst. Så tre dagar senare åkte vi tillbaka ner till Skåne för att hämta hem henne.

Första tävlingen, en månad senare efter köpet, vägrade vi ut oss på tredje hindret i första klassen (L:C). Men i andra klassen var vi felfria, och bidrog med en dubbelnolla för laget jag då var med i.
Resultatmässigt har det sett ut såhär i fyra år, ena tävlingen gick/går det kanonbra, medans andra tävlingen kunde/kan gå riktigt kasst. 
 
Hennes förtroende försvann dock kraftigt efter ca ett års tävlande då hon blev behandlad för hovledsinflamation fram och tillbaka under 9 månader. Totalt blev hon sprutad i hovleden 9 gånger från perioden September-December och Mars-Maj. Efter alla dessa besöken på Åby & Ale Hästklinik åkte vi istället till landslagsveterinären i Skåne och fick kollat igenom henne ordentligt. Vilket då visade att hon hade problem med gaffelbenet, strålbenet och delvis hade hovledsinflamation pga det. Hon blev då behandlad en gång - På riktigt, och fick sedan vila i två månader. Ett år senare efter första klinikbesöket blev hon friskförklarad till 100%. Sedan dess har jag ridit och tävlat henne utan att detta kommit tillbaka. Vi var ifrån tävlingar i 18 månader, och har efter skadan tävlat henne sparsamt.
 
Under våran tid tillsammans har vi tävlat L:D-L:B+5 och startat 110cm på clearround (felfritt). Vi har många uteslutningar genom våra år, men också många placeringar upp till L:B och fina stunder tillsammans. Hon har bevisat gång på gång att hon kan hoppa, därför ger jag aldrig upp hoppet om henne. Men jag har länge vetat att hon inte kommer gå MSV-hoppning, hon har för mycket i huvudet och klarar inte av den pressen på tävling. 

Våra mål är bara att ha kul tillsammans och tävla då och då tills jag fyllt 18år! :)











Kommentarer
Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥

AAaaaw vad söt hon var på andra bilden, med fluffiga ben ^^ <3

2013-05-26 | 21:53:10
URL: http://neapocalypse.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Himla fin ponny!

2013-07-17 | 10:51:56
URL: http://arwens.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0