Min gp-ponny resa

(lång och kanske lite rörig text, men om ni undrar något kommentera!)

Första gången jag försökte kvala till gp-ponnyn var år 2006 på Strätes Ramson. Då åkte vi till Nordhallan där ett utav de tre kvalen gick.
Minns inte så mycket från rundorna. Vi fick i alla fall 59 poäng och var en av de tio som gick vidare från Nordhallan till semifinalen i Kungsbacka.

Minns att jag och mamma slog vad om att: om jag gick vidare skulle jag få en jacka som de sålde där, och de orden fick mamma äta upp sedan. Minns även att när vi skulle åka därifrån (vi var nästan sist av alla) så blev det punka på hästtransporten. Det var knappt några kvar när jag sprang runt och letade efter någon som kunde hjälpa oss.

Jag och Ramson i nordhallan (de andra ekipaget från höger).

Efter ett tag var det dags för mig och Ramson och åkte till Semifinalen som gick i Kungsbacka. Jag kommer inte ihåg någonting från den dagen faktiskt. Det enda jag minns är att jag hamnade tre utanför från att bli en av de tio som gick vidare till scandinavium.

Året där på 2007 var vi med igen jag och Ramson. Vid den här tiden hade vi precis köpt Mimosa och jag kände inte alls henne, därför kvalade jag på Ramson.
Denna gången åkte vi till första kvalet som gick på Grevagården. Vi hade aldrig varit på grevagården förut, så vi kom dit alldeles för tidigt. Vi kom till och med före funktionärerna och det var helt svart ute.Kommer inte ihåg så mycket från dessa rundor heller. Kommer ihåg att jag kom nia i förklassen och nia i gp-ponny kvalet med på 60p. Så nu hade vi gått vidare till semifinalen i Kungsbacka ännu en gång.

Straxs innan semifinalen i Kungsbacka hände det som inte fick häna, Ramson blev skadad.
Jag tog in honom från hagen en dag och då hade han fått ett ganska djupt sår på benet och haltade. Det fanns inte en chans att jag skulle kunna kvala på honom, vi fick besöka djursjukhuset osv.
Vi fick iden om att byta ponny, alltså att jag skulle hoppa Mimosa i semifinalen istället. Dock var det alldelses för hårda regler och jag skulle inte få byta. Men mamma var envis vi fixade vetrinärintyg där det stog att han inte skulle hinna bli frisk och mamma förklarade även att om Mimosa hade varit den som gick bäst hade vi ju självklart kvalat på henne från början. Efter många om och men fick jag tillslut tillåtelse att starta Mimosa i semifinalen.

Tillslut var dagen inne, semifinalen var här. Skulle kvala på Mimosa som jag knappt tävlat då, hade inte större förhoppningar direkt 10 av 30 skulle gå vidare. Vi hade sovit över hos Mimosas gamla ägare som bodde i Göteborg för att det skulle vara närmare.

Hoppade en förklass kommer ihåg att jag var nöjd över rundan i alla fall, sedan hoppade vi semifinalen för gp-ponnyn gick bra där med men tyckte förklassen gick bättre. Kommer ihåg att jag hade startat ganska tidigt, så vi satt på läktaren och väntade på att få höra resultaten. Imellan åt ropade dommaren ut vad för poäng vissa hade fått och kommer ihåg att han ropade upp att jag ledde just då. Då kunde jag verkligen inte tro mina öron, det kanske fanns en chans ändå.
Tillslut hamnade vi på sjätteplats med 182p och var där med vidare till scandinavium!

Vi 10 som gått vidare till scandinavium 2007



Direkt när semifinalen var klar samlades alla och fick en massa information. Vi testade ut hjälmarna, fick dra startordningen osv. Någon dag efter var det tillbaka till Göteborg men då för att "test" rida i scandinavium, de visade oss runt och så fick vi även våra hjälmar som vi skulle tävla i. Men så mycket annat hände inte då.

Final dagen var här! Alla samlades på parkeringen utanför Ullevi där ponnyerna skulle göras i ordning och vetrinärbesiktigas. Efter en stund var det dags att rida mot sandinavium, kändes lite konstigt att skritta hästarna mitt inne i Göteborg haha. När man kom in till scandinavium började vi rida fram och sedan gå banan. Det är ett under att jag kom ihåg banan, gick mest och kollade på den stora publiken.
På väg in till scandinavium (jag längst till vänster)

alla klär av sig sina tjocka jackor, för att sedan gå banan.


Går banan (jag längst till höger)

Jag startade som nummer nio alltså näst sist. Jag var sjukt nervös, lilla jag som knappt hade resultat högre än LB skulle hoppa i scandinaviuim. Jag tycke det var jättestort och för mig var det en vinst att bara ha kommit dit. Min runda var inte den bästa, jag kände som sagt inte Mimosa helt och var nervös. Vi kom i alla fall runt banan felfritt det var på något ställe där vi missbedömt avstånden. Nollade även i omhoppningen som var efter. I stilen fick vi 1,15poäng och därmed en delad åttondeplats, men som sagt var det en vinst att vi kommit dit.

På scandinvaium är det verkligen fullspeckat shcema. Direkt efter gp-ponnyn var klart skulle våra hästar bort och vi var tvungna och försvinna från parkeringen. Men som tur var hade vi några som kunde köra hem Mimosa, medans vi stannade kvar och kollade. Så när våra föräldrar/tränare försvann med våra ponnyer fick vi följa med upp i ett rum där vi fick dricka, godis, "goodiebags" m.m. Medans vi var där kom även Maria Gretzer och pratade med oss en stund. Sedan när allt var klart skildes vi alla åt, gulligaste var nog att små flickor kom fram och frågade efter ens autograf.

Marcus Ehning & Maria Gretzer som dömde oss.
Kommentarer
Postat av: evelina

är det bara c-ponnysar som får kvala till gp-ponnyn? har fått för mig det ;)

2011-09-22 | 21:08:14
URL: http://mdjb.blogg.se/
Postat av: bella

2011-09-23 | 17:09:25
Postat av: Anonym

drömmeeen <3

2011-09-23 | 17:09:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0