Klippning till hästen

Hur gör ni med era hästar nu till vintern när dom sätter tjock päls -
Rakar ni hela hästen, eller rakar ni inte alls?

Wilma svettas jättemycket under ridpassen, och redan i slutet på Augusti hade hon fått nallebjörn-päls vilket gjorde att hon började svettas ännu mera. Så jag klippte hela henne då förutom benen, vilket är ca 5 veckor sedan. Trots detta så har hon fått tillbaka sin tjocka päls och har börjat svettas mycket igen.

Att låta henne gå hårt flera gånger i veckan med vinterpäls är som att vi skulle ha idrott/gympa i våra vinter-utekläder. Dessutom tar det lång tid för pälsen att torka när den blivit svettig, och onödig energi går åt för att torka hästen. Svettig päls kan kyla hästen så mycket att den blir sjuk.

Så länge man klipper hästen rätt och har rätt täcken osv. skadar det inte hästen.

Kiara vet ni att hon blev klippt för två (?) veckor sedan. Rakade hela kroppen och lämnade kvar halva benen.
Hon har dock inte fått så lång päls ännu, och nästa rakning blir om någon månad skulle jag tro.

Men nu då när det början närma sig en ny klippning av Wilma så tänkte jag fråga er hur ni tycker jag ska raka henne!
Kom med alla möjliga förslag, så ska jag skissa ihop några mönster i photoshop och sedan utse vilka som hade de bästa ideerna =)

Här är klippningarna från 2010/2011 -

Kommentarer
Postat av: Josefin

Rakar hela men sparat ner till knäna samt halva huvet. Sparar från knäna & ner

2011-09-27 | 16:46:11
URL: http://ledner.blogg.se/
Postat av: Josefin

Åt eftersom det ofta är lerigt i hagen å vill inte riskera mugg! :)

2011-09-27 | 16:47:04
URL: http://ledner.blogg.se/
Postat av: Josefin

Kul att det lagga & blev massa kommentarer... Tycker en stjärna eller en blixt kanske? Ett W Är ju lite fräckt :)

2011-09-27 | 16:48:44
URL: http://ledner.blogg.se/
Postat av: Matilda

JAg tycker du ska hel klippa men lämna vid sadeln och halva benen. Raka även lite av huvudet om det går. Sen något mönster på rumoan. Hjärta, stjärna, W (för wilma) eller K (För Kiara). Lite så som du klippte de förra året :) På Wilma kan du göra en blixt eller något också!

2011-09-28 | 21:02:01
URL: http://ponnieryttaren.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0