Barrerad eller inte barrerad?

Jag är så jäkla trött på att höra folk snacka hit och dit om att vissa hästar är barrerade eller ser barrerade ut. Hästfolk tror så himla mycket och tror i vissa sammanhang alltid det värsta. Så fort en häst hoppar utöver det vanliga tros den vara barrerad. 
 
Vissa förstår inte hur negativt dessa anklagelser om barrering kan skada försäljningsstall. När det gäller stora stall med försäljning, uppfödning och liknande ska man inte uttala sig om saker man inte har en helt sann källa till. För börjar någon sprida dåliga nykten, fortsätter en hel klan till. Och tillslut smutskastas hela stallet på grund av ett falskt rykte. För det finns många försäljningsstall som är helt seriösa i sin verksamhet och behandlar sina hästar precis som vanliga privatpersoner, ger kärlek och trygghet för hästarna. 
 
Sedan att man lägger hästen lite nära för att den ska hoppa upp sig är en annan sak. Det kan man göra i en försäljningsvideo för att visa hästens kapacitet, eller för att hästen ska bli mera försiktig. Eller så får man helt enkelt bara ett avstånd som blir helt fel och man får en sen avståndspunkt omedvetet. Men att hoppa nära inpå hinder är inte skadligt om det inte händer upprepande gånger gång på gång.
Det är en helt annan sak om man barrerar hästar genom att till exempel lägga grus eller andra föremål i benskydden. Det tycker jag inte är okej. Inga metoder som påverkar hästens teknik genom skadliga metoder gillar jag. Men tyvärr så sker detta runt om i hela världen, till och med hos privatpersoner. Det är inget man kan blunda för, men verken jag eller du kan ändra på det. Barrering kommer alltid finnas. 
 
Om det nu skulle visa sig att en häst jag är intresserad av skulle vara barrerad så överväger jag inte om att inte köpa den. Varför skulle jag? Det är väl inte mitt fel att den blivit behandlad på fel sätt, då är det ju bättre att jag köper den och kan garantera att den får det bättre hos mig. Hopptekniken spelar stor roll, och om den är barrerad eller inte skiter jag i. Har den bra teknik och gillar att hoppa så är det poängen för mig.

En bra häst kan faktist vara en naturligt bra häst, och inte behöva vara barrerad!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0