Ett helt år med smärta

Det har huggt till i mitt bröst flera gånger idag. Idag är det den 3:e Juli, det har gått ett helt år sedan hästen jag älskar mest på denna jord lämnade mig. 8763 timmar sedan jag låg på stallgolvet gråtandes i kramper utan att kunna göra någonting. Ingenting har varit densamma detta året som gått, det gör fortfarande lika ont, men jag har vant mig vid smärtan så att jag dagligen står ut med den. Jag saknar henne varje dag, varje timma, varje minut... Det tar tid för såren att läka, längre än vad jag hade väntat mig. 

Detta är inlägget jag skrev för ett år sedan, där jag förklarade vad som hänt -
"För några veckor sedan fick jag reda på att Wilma skulle säljas. Vilket chockerade mig ordentligt då ägaren sa att hon inte skulle sälja henne efter den tiden det var sagt att jag skulle få ha henne (hela år2013). Såklart blev jag ledsen när jag fick reda på det, och alla tävlingar/träningar framöver kändes bara så onödiga. För varför skulle JAG fortsätta göra resultat på tävlingsbanan när hon ändå skulle säljas. Men samtidigt så kunde jag känslomässigt inte lämna tillbaka henne. Hjärnan ville, men inte hjärtat.
 
Men efter att jag fick reda på det av ägaren så var det inget mera med det. Hon bad mig inte om hjälp med försäljningen. Jag fick inte veta någonting mera än att hon var till salu.
Jag trodde att ingen var intresserad av henne för jag fick ingen information inom den närmsta tiden, men när jag frågade för två veckor sedan om någon var intresserad så fick jag svaret att flera stycken var intresserade. Fast jag fick inte besked om att någon skulle provrida. Och jag (+mamma) hade ingen aning om hur provridningen skulle ske. Om jag skulle hålla i den, om Wilma skulle åka hem då osv. osv.

Sedan i Fredags smsade ägaren "Det kommer en och provrider Wilma på Söndag. Vilken tid passar dig?". Mitt svar på det blev att jag tävlade hela helgen, och då fick jag inte svar. Mamma smsade henne också, men fick inget svar. Så mamma ringde upp henne dagen efter och frågade hur hon tänkte. Skulle jag visa upp henne, när skulle dom komma osv.
För jag ville, känslomässigt, inte visa upp henne. Hur roligt skulle det vara för mig liksom om den som provred bestämde sig på plats för att köpa henne, eller om det gick dåligt och jag antagligen skulle få skiten för det. Men ÄNDÅ gick jag med på att visa upp Wilma, hemma hos oss. För det var det som ägaren hade tagit förgivet, att vi skulle vara hemma hos oss i Landvetter. Och det hade inte vi räknat med, för vi hade inte fått någon information om det. + Att vi inte har tillgång till manege och paddock hos grannen längre. Skulle vi ha provridningen i en hage då eller?

I alla fall så bokade vi in en provridning för igår, Tisdag kl: 18:00 istället för Söndagen.
Och jag skulle hålla i provridningen som mamma och ägaren bestämde i telefonen några dagar tidigare. Så jag tog in Wilma från hagen igår på eftermiddagen för att duscha henne och borsta. Jag tog ju då förgivet att jag skulle sadla henne osv.
Men så fick mamma sms av ägaren en timma innan bestämd tid att hon KRÄVDE att Wilma skulle stå klar med sadeln och tränsad, och att jag inte skulle vara med. Och det var inte det vi hade kommit överens om antydde mamma. Så hon fick sköta det bäst själv då, och Wilma fick gå ut i hagen igen. För varför skulle jag göra klar henne på begär, låna ut ALLutrustning som hon skulle ha på sig, och sedan inte få visa upp henne som bestämt. Det var som en riktig smäll på käften.

Sedan kom det ingen 18:00. Men en halvtimma senare kommer ägaren och hennes man med transporten och hämtar Wilma i hagen. Men "snällt nog" fick jag säga hejdå till Wilma, ponnyn jag haft i över 2år och utbildat, snabbt i stallet för mig själv.
Då är man hjärtlös. Utan förvarning kom hon och hämtade hem sin ponny. Tog henne rätt ur hagen, lastade och åkte. För gott.
 
Ni ska veta hur mycket tid, kraft, pengar, tålamod, kärlek m.m hon fått av mig (och min familj). Jag har satt Wilma i första hand dessa åren jag haft henne, framför min EGNA ponny - Kiara. Bara för att lyckas med Wilma, och jag har trott på henne ända sedan dagen jag tog hem henne. Men det hela är väl bara tänkt för att utnyttja mig. Låta mig göra allt jobb, för att sedan kunna sälja henne dyrt.
För dom hade haft spekulanter på henne i några månader sa hennes man, och när vi sedan hade debuterade MSV *pang* så skulle hon säljas.
 
Jag ville inte träffa ägaren och hennes man igår. För jag känner mig så utnyttjad av dom. Och dom bad heller inte om att få träffa mig och kunna säga "tack" eller något i den stilen. Så inget tack, ingenting fick jag för detta slit jag lagt ner sedan April 2010. Nu går dom och säljer henne, får ut en stor summa för henne. Jag har fått ponnyn sliten ifrån mig och får ingenting. Det känns, och det gör ont. Jag vet nästan inte vilket som känns värst - Saknaden utav Wilma, eller hur ledsen jag är över hur ägaren har betett sig mot mig."


Sista tävlingen tillsammans, Ale Nationell MSV:B, och de sista sekunderna jag sitter på hennes rygg på bilden ovan innan jag kom ut från banan och hoppade av henne ♥
Kommentarer
Postat av: Ida

Åh...förstår dig. Måste varit jätte jobbigt! Men gud vad fult av ägaren.. Du och Wilma var iallafall super fina tillsammand! Styrkekramar ❤

2013-07-03 | 22:50:08
URL: http://idawoxlin.horseworld.se
Postat av: Izabella

verkligen inget roligt avslut ni fick, vilket ni absolut förtjänade! Du gjorde ett otroligt bra jobb med henne och det ska du vara nöjd med. Hoppas du ändå kan vara nöjd med allt det ni han med och tänka tillbaka på den tiden ni hade som något roligt :)

2013-07-04 | 08:28:54
URL: http://bellister.blogg.se
Postat av: Emma-Nellie

<3

2013-07-04 | 13:14:14
URL: http://emmiewee.blogg.se
Postat av: Marie

Fruktansvärt fult gjort av vuxna människor och utnyttja en kärleksfull hästfamilj som hade tagit hand om Wilma på bästa sätt, och sedan ha mage och kräva så mkt pengar när ni själva hade lagt ner så enormt mkt pengar på Wilma, dock med glädje. Att säga detta är ett avelsto som aldrig kommer säljas och helt plötsligt så var Wilma ett försäljningsobjekt kort tid efter man insett ponnyn kan hoppa MSV:B! Och dessutom lova att du får ha kvar henne hela 2013 på plats med sin svägerska! Hur tänker en sådan människa då? Att ljuga så rakt upp i ansiktet på en 17 åring! Fy fan för sådana opersonliga hästmänniskor. Vi tror på dig Isabella du hade en superfin ponny nyss som du höjde upp rejält, nu har du en annan fin ponny som du får glädjas med i stället. Kramar dina vänner

2013-07-04 | 16:43:14
Postat av: Hanna

Usch... Kan inte förstå vad du fick gå igenom... :'( Man lägger ned så mycket tid och ork på sina hästar att det hemskt när de rycks ifrån en <3 Stor kram

2013-07-05 | 16:29:51
URL: http://Nattstad.se/HannaDahl
Postat av: Julia Wester

Men usch! Jag hade nig känt precis som du. Vet hur jobbigt det är att dra ifrån sin bästavän. Strykekramar! Ni är iallafall gudomligt vackra tillsammans och hoppas ni ändå haft en bra tid tillsammans <3

2013-07-05 | 16:33:28
URL: http://juliawester.horseworld.se
Postat av: Engla

Läste detta nu. Herregu. Hur har man hjärta till att höra något sådant ? Förstår inte och kommer aldrig att göra. Så Hilma fult gjort.
Vi finns här, alltid <3

2013-07-05 | 16:39:03
Postat av: Annika

Usch :c Man kan ju bara inte sälja en häst om dom lovat redan innan att du skulle få ha henne hela 2013 :(

2013-07-05 | 16:44:52
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Emelie

Usch gud vad hemskt :( tänkte inte att historien skulle sluta såhär när jag såg det på ponnysanning. Bland de första meningarna tänkte jag att det har hänt mig också, men sedan blev allt så mycket värre i din berättelse. Usch! :( så dåligt av ägarna.. Det är så svårt! Tror det finns MÅNGA som blir utnyttjade, har väl på ett sätt också blivit det. Så tråkigt. Borde ordnas på något sätt, att man alltid skriver på kontrakt eller liknande :) men vilket underbart jobb du verkar ha gjort med henne! Leta upp den nya ägaren vet jag? Sedan kan du alltid maila iväg detta inlägget till den gamla ägaren, vem vet. Hon kanske inte visste att du kände så för ponnyn? Eller så var hon bara dum i huvudet som många andra.. Kram <3

2013-07-05 | 16:47:13
URL: http://lindblad.blogg.se
Postat av: Alva

Herregud...
Jag var inte långt ifrån tårarna och jag gråter väldigt sällan till inlägg. Vill säga att jag förstår dig men ärligt talat har jag aldrig varit med om något liknande! Jag tycker så synd om dig så det gör ont i mig också, även om jag aldrig någonsin träffat dig, all cred till dig tjejen, för att du tog dig igenom detta! <3
Får jag länka ditt inlägg på min blogg?

2013-07-05 | 17:02:21
Postat av: Emelie

Blir så jävla FÖRBANNAD när jag läser det här , jävla människa att bete sig så och utnyttja dig . Hade det varit jag så hade de fått var sin spark på smalbenet , hade inte kunnat hindra dom men jag hade fått ett jävla ilskutbrott på dem .

2013-07-05 | 17:08:01
Postat av: Tuuli Elmgren

Usch, styrkekramar till dig :(

2013-07-05 | 17:34:18
URL: http://tuulielmgren.blogg.se/
Postat av: Wilma :)

ååååh det pirra i hela mig av ilska, jag blir så arg, vilka idioter! Tänker på dig och tycker synd om dig <3

Kram (även fast jag inte vet vem du är) <3

2013-07-05 | 17:44:08
URL: http://mylittleponys.blogg.se
Postat av: Alma

Ägaren borde ha något vett i huvet! Styrke kramar till dej!<3

2013-07-05 | 17:52:44
Postat av: Wilma kroon

Jag förlorade min medryttarponny (Victor) i mars, han försvann, rakt upp i himlen.. Vilket fortfarande känns förjävligt. Trodde ALDRIG att jag skulle få rida nån häst/ponny som honom igen. Nu har mamma och jag skaffat hästar, två varmblod som jag utbildar mycket i dressyr och hoppning. Mammas häst, Major, är nästan EXAKT som Victor, fast Major är lite tyngre att rida, men en helt fantastisk känsla.. Så nångång i livet kommer du hitta en häst som Wilma <3

2013-07-05 | 18:17:03
URL: http://wilmakroon.horseworld.se
Postat av: Emma

Åh gud vilket tråkigt avslut! Fick en klump i halsgropen när jag läste texten, ingen förtjänar att bli utnyttjad :( Men du ska ha bravur för hur bra du verkar ha hanterat det, jag som har ett förjävligt temperament hade nog skrikit halsen av mig på den hemska människan. Styrkekramar!

2013-07-05 | 18:26:48
URL: http://eemmahaag.blogg.se
Postat av: Hanna

Åh vad tråkigt att ni fick ett sånt slut efter att ha kämpat tillsammans så länge. Visar ju tyvärr återigen att man alltid måste tro det värsta om alla och skriva ett grundligt kontrakt utan kryphål.

2013-07-05 | 18:37:56
URL: http://Hmlpettersson.wordpress.com
Postat av: Nora!

Dör! Det här var det finaste jag någonsin läst! Jag skulle gråtit 24/7! Du e så stark! Kram!

2013-07-05 | 19:12:17
URL: http://nanon.blogg.se
Postat av: Sarah

Styrkekramar :(<3

2013-07-05 | 19:17:36
URL: http://sarahgotz.blogg.se
Postat av: Madelene Friberg

Fy vilka idioter!!!
Vet du var Wilma finns nu?

2013-07-05 | 19:33:06
URL: http://madelenefriberg.blogg.se
Postat av: ANONYM

Börjar gråta när jag läser detta! Usch! Kram på dig!

2013-07-05 | 19:38:13
Postat av: Anonym

Wilmas nuvarande ägare hittar du på teeamjump.horseworld.se ! :)

2013-07-05 | 19:41:31
Postat av: Lovisa

Jag har vart med om en liknade situation. Förstår dig. Hoppas allt är bra med dig nu <3

2013-07-05 | 19:49:31
Postat av: Carolin

Vet exakt din känsla. Blev av med "min" storhäst på samma sätt, de var sagt att jag skulle ha henne så långe jag ville och ha henne som min egen men helt plötsligt ringde ägaren o ville ha tillbaka henne...
Då hade jag kämpat i 2,5 år från att hästen bara gått i hagen o utbildat henne till 120..

De kändes som en käft smäll och svider än i hjärtat.. Tänker fortfarande mycket på henne då jag vet att hon aldrig blev såld då de ångrade sig som var intresserade och nu går hon vara i en hage hos ägaren igen...

2013-07-05 | 20:09:29
URL: http://stallcarlsvik.blogg.se
Postat av: magda

Har varit med om en liknande situation, jag fick strax före en tävling veta att hästen är såld och åker nästa dag... jag ville inte ens leva senare! Jag älskade den hästen vi hade ett band som slets från oss utan varning. Att man ens kan betee sig så illa som ägaren till Wilma gjorde! fy på henne

2013-07-05 | 20:18:34
URL: http://erilia.horseworld.se
Postat av: Sara

Hej! Jag började rida en häst i höst. Jag fick den stora äran att rida den hästen jag drömt om att sitta på. Jag fick samtal från de vecka för vecka hur mycket jag skulle rida henne. Det var 6 dagar i veckan. jag var så lycklig och mådde så bra när jag var med henne. Hon snackade mycket om att hon tyckte vi skulle köpa henne. Mina föräldrar var tveksamma. Så får jag ett samtal i vinter att en annan tjej ska tävla henne. Jag blir jätte ledsen, för jag ville ju tävla på henne, men hon försäkrade mig om att jag absolut skulle få fortsätta rida henne, och att tjejen bara skulle hoppa henne några gånger då och då. Då kändes det lite bättre. Men hon red mer och mer och tillslut hörde de aldrig av sig. jag ringde och sa att om ni behöver hjälp, så hör av er till mig. Ja, sa de. Gjorde de det? nej, men istället ringde de till andra barn och frågade. Det gjorde så ont. och dels så sa hon tll mig: - för sånna som inte rider bra är det viktigt att du inte gör såhär och sådär. Jag blev så fruktansvärt sårad. En dag ringde jag till dem och frågade om de behövde
hjälp. de sa nej. När det hade gått 40 min kom en tjej till mig och sa - du sara! #¤#¤# ringde till mig och sa att de behövde hjälp. Det var en halvtimme sen. då behövde de tyldligen hjälp ändå. Ägaren förstår inte hur jävla ont det här gör. Jag ägnade alla lediga dagar i stallet för att få vara med hästen. Jag skötte om henne som mitt barn. Borstade på henne i timmar, sov med henne i hennes box gav allt för att hon skulle må bra. Jag saknar henne så att det gör ont. att få bosta på henne och sitta med henne i hennes box är nog det jag saknar mest. Det jobbiga är att hon står i samma stall som min foderponny, så jag tvingas trääffa ägaren nästan varje dag. Jag är så arg ,ledsen och känner mig besviken, och utnyttjad. Så jag har näst intill varit med om samma sak, och vet den smärtan i bröstet när man tänker på hästen, tårarna som väller fram. man vill tillbaks i tiden och njuta några sekunder av att få vara den som sköter om hästen. Du är inte ensam om det här, och om det är något du vill prata om så kan du mejla mig [email protected]
mvh sara

2013-07-05 | 20:25:55
URL: http://nattstad.se/sarafoto
Postat av: Lydia

Gud va dålig stil... Man blir ju förbannad när man läser.
Förstår att du blev ledsen/arg...!
<3

2013-07-05 | 21:34:09
URL: http://hastcrazy.blogg.se
Postat av: Hannah

Helt sjukt vad det finns dumma människor! Det har hänt mig en liknande grej, inte lika grovt, men ungefär samma sak. Hade haft min skötponny i drygt 3år och sen fick jag veta en torsdagkväll att han var såld. Och han åkte redan på måndagen därpå. Fick alltså veta det fyra dagar innan. Hann ta farväl av honom och så, men fortfarande, jävligt dålig stil att man säger till fyra dagar innan hästen åker. En annan sak som var tråkigt med det hela var att han åkte prick en vecka innan julafton, så man fick ju en superbra julklapp.........

2013-07-05 | 21:39:04
URL: http://travhobby.blogg.se
Postat av: Annso

hennes nya ägare
https://www.facebook.com/lydia.thieme.9?ref=ts&fref=ts

2013-07-05 | 21:50:09
Postat av: Stina

Har varit med om samma sak. Hade en 6 årig valack som jag red och utbildade. Ägaren frågade om jag ville ta ned han när jag flyttade och ha han på foder ett år till att börja med för att sen köpa honom vilket jag tackade ja till. Sen nån vecka senare innan vi skrivit kontrakt får jag ett sms om att han är såld och ska åka två dagar senare... Då hade dom varit och provridit honom utan att jag visste nått plus att jag såg han legat ute på annons flera veckor utan att jag visste något.. Sen dess rider jag inte andras hästar :-(

2013-07-05 | 21:55:07
Postat av: Emelie

Hatar folk som utnyttjar.. sitter själv i planerna att ta hem häst på foder för träning och tävling men LIVRÄDD samma sak ska hända mig... :(

2013-07-05 | 22:15:30
URL: http://erikssonboman.horseworld.se/
Postat av: Molly

Men gud va hemskt! Bara "ta" hästen sådär! Även om du inte ägde henne så har man väll ändå lite rätt att veta vad som ska hända... Om något sådant skulle hända mig så vet jag inte vad jag skulle göra, det är inget man vill eller mår bra av att tänka... Finner inga ord.<3 stay stronge!

2013-07-05 | 22:54:42
URL: http://mollyeriksson.horseworld.se
Postat av: Elin

fyy att folk kan med? Men man slutar aldrig förvånas av människor, Massor av kramar till dig!

2013-07-06 | 00:00:36
Postat av: Emma

Känns helt sjukt att jag gråter till ett blogg inlägg som inte äns handlar om en häst jag känner. Försöker tänka mig in i din situation. Sjukt bra att du klarat av det. Du kommer nångång hitta din dröm häst, även fast en redan stannat för att sen åka. Så finns det fler, kanske inte likadana som Wilma men någon som kommer betyda exakt lika mycket som henne med tiden <3

2013-07-06 | 00:26:39
URL: http://nattstad.se/sneh
Postat av: Olivia

När man läser sånt här hemskt känner jag verkligen trygghet i min ponnys ägare. Hon tänker alltid på mig och vill alltid väl. Som nu hade dom lite problem med sommarbetet och Lillan skulle egentligen stannat hemma. Men 3 dagar innan säger dom att Lillan ska på sommarbete ca 20 min bort ändå är de trevliga nog för att säga att de skjutsar gärna ut mig några gånger i veckan så jag kan vara med Lillan. Jag är så possitiv till hennes ägare även om det här med sommarbetet är en liten gämförelse!

2013-07-06 | 00:32:53
URL: http://OliviaLillans.blogg.se
Postat av: Lovisa

ush va hemskt....


<3

2013-07-06 | 01:40:32
URL: http://lovisakarlsson.horseworld.se
Postat av: Anonym

Var glad att hon är vid liv. Själv fick jag ett sms att min bästa vän var död, utan förvarning eller vetande om att han skulle avlivas pga att hon ej hade råd längre. Detta var från en dag till en annan. Du har fortfarande möjlighet att träffa denna ponny och kanske en dag köpa tillbaka den. Så ja, säger bara var glad att hon lever och att du kan träffa henne.

2013-07-06 | 03:16:24
Postat av: Matilde Brandt - Livet med drømmefrieseren

Herregud så utrolig motbydelig gjort ?! Store klemmer til deg!

2013-07-06 | 05:06:37
URL: http://www.matildebrandt.no/blogg
Postat av: erika

Styrke kramar! Ofattbart. Jag visar mitt stöd genom att publicera och länka på min blogg. Strax innan två idag hittar du det där.
#skickavidarenätkärlek

www.erikajoyisabella.horseworld.se

2013-07-06 | 08:54:14
URL: http://www.erikajoyisabella.horseworld.se
Postat av: Evelina

Fy fan va äckligt och fult gjort! Att en människa kan vara så elak och grym, det är ju fan sjukt!
Kan inte tänka mig hur hemskt det måste varit och vara, 2 år, det är lång tid och man behöver mer än nån minut för att avsluta 2 år tillsammans.

Hoppas du någon gång kan hitta nuvarande ägare och få chansen att träffa henne igen.
Kram

2013-07-06 | 09:00:23
URL: http://evelinahofstedt.horseworld.se
Postat av: Ebba

Fy fan

2013-07-06 | 10:32:57
Postat av: L

För ett år sen fick jag chansen att rida en häst och tanken var att nu när jag skulle börja ridgymnasiet att jag skulle ha honom där, då min egna häst inte når upp till dem kraven gymnasiet hade. 2013 skulle vara vårat år, då vi skulle börja tävla, då vi äntligen hade hittat varandra och skulle börja satsa. En dag får jag ett fb meddelande där det står hur det är att rida han osv. Jag tänkte inte mer på det utan skrev hur han var. Sen skriver hon att hon ska ha honom och att hon ska ha kvar honom hos sig. Jag blir riktigt chockad. Då jag bara för några månader sen hade pratat med ägaren där hon själv sa jag kommer aldrig lämna bort honom, han stannar här. Jag skulle hoppa honom dagen efter att den här tjejen hade skrivit till mig, så jag sa till henne att hon kunde komma och kolla, då jag själv vet hur svår han kan vara, när man inte har sett honom innan.
Samma dag åkte han. Utan att ens ägaren ens själv säger något till mig, hon hälsar inte på mig och hon har inte sagt tack för att jag la ut pengar på han, la ut min egna tíd och lät min egna häst komma i skym undan. Turen i oturen så blev inte ridgymnasiet av i år för det var för få anmälda. Fick veta för några dagar sedan att den ska börja tävlas av en annan nu. Men har ägaren sagt något än? Nej.
Det värsta av allt är att det är min kusins sambo och att hon inte ens har mage nog att säga något till mig, fick mitt förtroende att sjunka om henne och jag känner att all den tid jag har lagt ner på honom har varit till spillo...

2013-07-06 | 10:41:49
Postat av: Amanda sjökvist

Tårarna kommer nu....så himla fin text. Jag kan inte ens föreställa mig hur jobbigt detta måste vara...

2013-07-06 | 13:00:11
URL: http://nattstad.se/amandasjokvist
Postat av: sbkagility.blogg.se

Jag blir så ledsen och arg när jag läser detta! Hur kan ägaren bara göra så??! Jag känner lite som du, att du har blivit utnyttjad.. :/ Men 2 fina år har ni haft iallafall! <3 När jag fick reda på att min delägarponny skulle flytta blev jag förkrossad, och utan förvarning var hon borta! När jag drog till stallet, var hon inte där </3

2013-07-06 | 16:00:00
URL: http://sbkagility.blogg.se/
Postat av: Alicia

Åhå, stackare!
Jag sitter i samma situation som du gjorde då just nu. Den hästen som jag verkligen trodde på som alla andra sa aldrig skulle bli något. JAG trodde på han, vi fick dock bara lite mer en ett år tillsammans då ägaren hämtade honom snabbt 2 dagar efter att jag fick reda på att hon skulle ta tillbaka honom.
Ägaren är 22 och äger en c-ponny. Rider honom väldigt sällan så allt jag byggt upp tillsammans med den hästen har nu rasat och han står i en hage, varje dag.
Ja såg vilket hjärta den hästen hade till att bli riden, få arbeta och vara ute på tävling.
Nu.. Hoppar han för sin egna skugga, går inte ens att galoppera på. ALLT har han tappat, hon tänker inte på någon annan än sig själv. Inte ens hästen!
Nu ligger han ute på annons och det var jag själv som hittade den. Hon berättade det aldrig för mig och ändå tog hon MINA bilder på mig och hästen och la ut på annonsen.
Senaste gången jag hälsade på han var så hemsk. Jag hoppade upp och skulle rida en sista gång då jag frågade henne om jag kunde få det eftersom det inte är så lätt att släppa någon så, man vill gärna ha ett bra avslut liksom. Jag skulle ändå hämta utrustningen som var min.
Jag ångrar så jäkla mycket att jag ens hoppade upp. Tårarna forsade ner för kinden och jag insåg att allt jobb och tid som jag la ner på han bara hade försvunnit. JAG LED TILLSAMMANS MED HAN, det var sp hemskt.
Jag gjorde allt för han, och då ska du veta att mina föräldrar inte var dom som ställde upp eller, jo mamma gjorde det och dom körde mig till tävlingar osånt. Men dom var aldrig med i stallet utan allt skötte jag på egen hand.
Nu kan jag inget annat än att hoppas på att han får ett toppen hem och att han får någon ny ägare som prioterar han i första hand och som vill göra det som han brinner och att dom har så kul ihop!!
Det kommer alltid svida, men som du säger.. Man lär sig att leva med sorgen även om det är jobbigt.
Jag har gjort vad jag kunnat och kan tyvärr inte göra något annat än att acceptera eftersom att det är hon som är ägaren.
Jag har full förståelse för dig och hur du känner.
Kram!

2013-07-06 | 16:12:08
Postat av: Johanna

e inte detta Wilma?!?!?!?!

Bloggaren (Lydia) måste nog vara ägaren. :)

http://teeamjump.horseworld.se

2013-07-06 | 20:35:33
URL: http://johannaoklara.devote.se
Postat av: johanna

länken e till tjejen som har din förra häst ;)

2013-07-06 | 20:36:24
Postat av: Anonym

100000 styrkekramar <3

2013-07-06 | 21:16:12
Postat av: Anonym

Har ägaren sagt att man får vara fodervärd året ut så är det det som gäller. Du kan gå till polisen med detta. Muntliga löften gäller!

2013-07-06 | 21:50:42
Postat av: Becca :D

Ne USCH vad hemskt! Så HIMLA taskigt och ORÄTTVIST att bara ta ponnyn utan en förvarning! Fy f*n vad hemskt, så himla taskigt! Jag förstår, även om inte precis samma situation hände mig... Hur kan man bara TA hästen från dig?! Som DU har gett all din kärlek och omsorg till - Även om hon är borta, finns hon ALLTID i ditt hjärta. Du kommer aldrig glömma henne, tänk alla minnen ni har tillsammans. Det finns inte några ord att beskriva detta. Hur en ägare kan utnyttja dig sådär, bara ta ponnyn ifrån dig. Ponnyn som du älskat och tränat. Det är hemskt. 10000000000000 Styrkekramar <3 Tror på dig, hon finns alltid kvar i dina tankar och ditt hjärta :)

//Rebecca <3

2013-07-06 | 22:11:46
URL: http://starstablepownies.blogg.se
Postat av: ida

Måste bara fråga hade ni inget fodervärds kontrakt? Riktigt tråkigt det där men tyvärr så finns det idioter överallt :/

2013-07-07 | 13:14:30
Postat av: linnea

:*(

2013-07-07 | 16:19:42
URL: http://linneastars.devote.se
Postat av: Sandra Malmberg

Gud vad jag tycker synd om dig!!! 100 styrkekramar till dig!! Minns när min foderhäst skulle säljas, hur jobbigt det var osv men vi köpte han till slut! Lider med dig:(

2013-07-07 | 21:15:18
URL: http://www.sandramalmberg.blogg.se
Postat av: Sandra Malmberg

Gud vad jag tycker synd om dig!!! 100 styrkekramar till dig!! Minns när min foderhäst skulle säljas, hur jobbigt det var osv men vi köpte han till slut! Lider med dig:(

2013-07-07 | 21:15:48
URL: http://www.sandramalmberg.blogg.se
Postat av: Clara

Måste bara få säga: hände EXAKT samma sak för mig. Men fick bita i det sura äpplet, vi/ni hade ju bara lånat hästen.
Så är det att låna, skulle ha min b-ponny detta året också. Och jag LOVAR vi hade tagit GULD. Men nu är det inte så...

2013-07-07 | 21:23:15
Postat av: Alva

Om ni hade ett KONTRAKT om att ha henne hela 2013 ut så kan ni ju ANMÄLA HENNE! Svin till människa! Fy fasiken alltså!

2013-07-07 | 22:43:26
Postat av: Julia

Jag känner igen mig! Hade en foderhäst hemma i ett år typ och genom en fb status fick jag reda på att Cala som hon då heter var till salu, blev ju helt klart knäckt. På en söndag smsade jag med ägaren och hon ville ha hem henne på onsdagen för det skulle komma en och provrida henne på fredagen. Hovslagaren skulle komma på onsdag så vi kunde köra hem henne efter det och när jag berätta vilken hovslagare det var så ville hon ha hem henne på måndagen, alltså dagen efter vi hade kontakt! Jag bröt ut i gråt och kände att det blev för jobbigt. Jag ville ju ha tid till att säga hejdå till Cala. Mamma fick ringt upp ägarens pappa och pratat med han och dom kom fram till att hon hämtades på torsdag istället. Jag valde av egna skäl att inte vara med när hon hämtades. Allt detta kom så plötsligt, det blev för mycket saker på än gång för en 14 åring. Hoppas du förstod lite i alla fall. ;)

2013-07-08 | 16:36:19
URL: http://juliabrodin.horseworld.se
Postat av: Hanna

Hur orättvist de än kan kännas när ägaren hämtar hem sin ponny/häst så finns det ofta andra saker bakom som man nödvändigtvis inte känner till. Å faktat är det att när man lånar/tar en häst på foder så är de bara så att man äger trots inte hästen/ponnyn. Vill man vara säker på att få ha hästen hos sig så köper man den från första början. Har aldrig förstått varför någon skulle vilja ta en häst på foder för att vidareutbilda/tävla.. Till vilken nytta? Ägarens?

2013-07-08 | 19:16:57
URL: http://dayswithh.wordpress.com
Postat av: Andrietta Svärdh

<3

2013-07-08 | 21:56:23
URL: http://andriettajosefin.horseworld.se/
Postat av: Felicia

Vet hur det känns.. För ett år sedan såldes min foderponny. Han va privat häst, 4 år gammal när kag börka rida han, hans medryttare slutade för hon tyckte han va obehaglig att rida. Då börja jag rida honom sommaren 2011, han höll på att lära sig galopp, jag red och red dag som natt. Det kändes som min egna ponny! Han var underbar.. Från att han inte kunde fatta galopp till att vi kvala L:B+5. Lång resa och underbara minnen. Han va till salu och hade vart det sen han var tre år men inte blivit såld, jag red han för att han skulle kunna säljas, men så en dag kom jag helt vanligt till stallet, 17 Augusti 2012, och ingen Elliot där? Vart va han? Jag sprang upp till ägarens kompis(ägaren själv va inte hemma) och fråade vart han va? Så svarar hon: Nämen guud visste du inte att Elliot åkte till skåne igår? Jag:nej va ska han göra där? Hon: va vet du ingenting, har inte **** sagt nåt till dig? Han är ju såld till en ridskola! Jag sprang iväg in i stallet och satte mig i hans tomma box och grät, jag grät och grät i 4 1/2 timme tills ägaren kom! Jag skrek att jag iallafall kunde fått säga hejdå! Sen sprang jag iväg! Och hon har inte sagt nåt sedan dess..

2013-07-09 | 12:56:57
Postat av: Kim

Fyfan! Kan inte säga direkt att jag förstår dig men jag vet hur det känns.

Hade en d-ponny (el shacera ox ''Gosan'') som vi köpte när hon var 2 månader, tränade och tävlade med henne i SM där hon fick första pris o.s.v och hon var MIN ögonsten, MIN ponny, MIN bästa vän, MIN kälek, hon var MIN. Sen blir det helt plötsligt en polisanmälan och jag blir tvungen till att flytta ifrån henne och jag ser henne aldrig mer. Sen fick jag reda på att hon hade en ny ägare som anser att hon är ''svår'' vilket hon inte var när jag hade henne och fan alla möjliga skitförklaringar säger dom till mig... Hon togs ifrån mig bara sådär och jag vart aldrig frågad om jag ville ha henne tillbaka! :'( hade henne i totalt 8 år innan jag förlora henne.. Så förstår hur du känner dig

2013-07-09 | 16:51:30
URL: http://kimknas.blogg.se
Postat av: Sara

Hej! Här är hon som har henne nu enligt ponnysanning http://teeamjump.horseworld.se/?page_id=272

2013-07-10 | 12:57:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0