Celine -update

Under denna första veckan jag haft Celine har jag ridit ute på skogsvägarna mycket för att bygga upp hennes kondition och muskelmassa på bästa sätt. Hon har fått gå i mycket uppförsbackar och travat längre sträckor, samt galopperat i kortare intervaller så mycket som hon orkat med. Första dagen jag red henne ville hon inte fatta höger galopp, men hon har börjat ta den galoppfattningen bättre nu och det känns som hon blir mer och mer kvickare i steget för varje dag som går. Med andra ord så börjar hon nog känna sig starkare för att orka bära upp sig och trampa under sig bättre.

Eftersom jag kom hem så sent igår så hann jag inte rida ut eller gå till paddocken med henne, så jag red i ena hagen, där vi även har stockar och däck att hoppa över för att träna hästarna på gräs då vi inte har några bra möjligheter till att träna på en riktig gräsbana här omkring. Så passade då även på att ta ett språng med henne, vilket hon hoppade över utan problem. Hon kom upp bra med ryggen mot slutet av ridpasset också och började jobba på bra med bakbenen.
Jag har ju, tyvärr, inte sett henne så mycket innan. Så jag vet inte hur hon gått med ryttare på ryggen eller hur hon blivit riden överhuvudtaget. Får därför gå efter hur hon varit med mig sedan dag ett, och fortsätta därifrån. Nu börjar jag även hitta rätt knappar på henne och hon börjar acceptera mig som ledare. Vi får ett bätte och bättre samspel för varje ridpass, och vi utvecklas tillsammans som ekipage mer och mer.

Hoppade i paddocken med henne idag, och jag kan inte sluta kolla på filmklippen på de sprången som blev filmade. Hon är HUR cool som helst. Endast 5 bast, men beter sig som om hon gjort det här dag ut och dag in i flera år. När man vänder upp mot hindret suger hon tag i det och dundrar på utan minsta tvekan.
Kommer film imorgon! :D :D
Kommentarer
Postat av: Sandra

Där kan väl jag inflika för den informationen. Hon var ju oinriden när jag fick henne. Hon reds in i oktober 2011, eller påbörjade inridningen då. Sen rullade det på och i slutet av november hoppades hon in. Hon är oerhört lättlärt och har en vilja som få, hon vill verkligen göra sitt bästa, vilket också märks. Hon tycker själv om att hoppa, dressyr är roligt till en viss gräns, sen kan det bli långtråkigt. Varierar man är hon nöjd ;-)
Hon kom in i en trotsperiod för lite mer än ett år sedan och stegrade och höll på. Bocka hade hon vid det laget också lärt sig. Men det tog sin tid och sen rullade det på som vanligt. Numera märker man verkligen vilka hon tycker om och hon är verkligen en enmans-häst. Med vissa kan hon hålla på som bara den, för att hon vet att hon kan. Medan vissa lägger hon inte ens tid på det. Den ponnyn har fått så mycket fina ord från tränare och även övriga som sett henne, främst för hennes hoppteknik men även för hennes personlighet. Hon är väldigt väldigt duktig och vill hela tiden lära sig, det är det viktigaste! När hon känner sig trygg med något, då är hon en riktig tuffing. Känner hon att ryttaren är osäker så kan hon vara världens mes. Det är en ponny som kräver mycket ridning och att ryttaren vet vad denne gör, men får man till det och kan jobba tillsammans med henne - så får man verkligen en kompis för livet!

2013-06-23 | 23:04:04
URL: http://svanholts.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0