Tävlingssäsongen 2011 - ♥

Här kommer ett 'kort' sammandrag från mitt tävlingsår 2011 tillsammans med Sörbys Wilma och Kiara! (filmerna i inlägget har lite svårt att ladda)

Bokstavligen talat har vi alla tre varit med om blod, svett och för min del även tårar. Men efter regn kommer solsken, och motgångar ger framgångar.
Efter 18 månaders uppehåll från tävlingar var jag och Kiara tillbaka på tävlingsbanan igen!
Vi inledde detta med en regional L:C, och bara att vi tagit oss runt banan var ett framsteg från våran tävlingstid innan hennes skada!



Jag och Wilma inledde året med L:C-L:B klasser.
Efter att L:C satt som en smäck och L:B kändes inte så utmanande längre tog vi beslutet att debutera L:A! Jag hade aldrig själv hoppat det, men ändå tog jag en ponny från 0(noll) till detta.
Jag mesred en aning emellanåt, men Wilma hoppade kanon trots detta!



Allt pinnade på för min och Wilmas del. Men en tävling fick jag och Kiara ett riktigt bakslag.
Jag trodde då att hon hade ont, även fast jag blev tilltalad om att hon bara var dum. Så jag ställde av henne tills vi skulle på klinikbesök ca 2 veckor efter.
Men det var något som fick mig att ändra tänkandet snabbt och sjutton.
Kiara hade vilat runt 10-12 dagar, men dagen innan Nygård skulle ha tävling sade jag till mamma att jag ville åka dit!
Och så blev det, ponnyn ÄLSKADE det och en ny glädje fann sig inom henne! 



Vi åkte ändå och kollade upp henne pga mina funderingar innan terränghoppningen, men det fanns inget fel på henne!
Så jag fortsatte i samma takt som innan med båda ponnyerna. Kiaras fokus låg på att träna på kombinationer, och för Wilmas del blev det mycket teknik-hoppning.


Wilma var lika glad och villig som alltid och vi hoppade några L:A med MYCKET fina rundor, och vi fick våran första L:A-placering i våran tredje 110cm!
Vid det laget kände jag att höjden inte var några problem, och mina tvivel hade börjat släppa.

Efter några om och men åkte vi till Vetlanda för att delta i Svenska Mästerskapen för NewForest (NF-SM). Och vi slog på stort när vi kom 5:a i förklassen, 2:a i LA:n och 2:a för mästerskapsklassen!



På ett bra tag hade inte jag och Kiara haft någon dal i vårat tävlade, kanske för att vi inte hade hoppat L:B=kombination på ett tag?
Så jag anmälde oss till L:B och satte min högra arm på att det skulle gå bra, efter allt tränande hemma! Och för FÖRSTA gången detta året hoppade hon kombinationen på första försöket! Vilket även ledde till en 2:a plats!



Lalala, vad allt funkade bra.
Men som vanligt rev Wilma något hinder på tävling, och jag ville därför inte hoppa en ackumulator-hoppning i Fjärrås som jag var anmäld till (Rivning=minus poäng). Så vi gick in i LC:n istället och tog hem våran första vinst tillsammans!



Allt gick fortfarande bra med båda, och jag ville debtuera L:B+5 med Kiara. Det var en ackumulator i den klassen, vilket innebar att det inte var med någon kombination.
Första klassen den tävlingen vägrade vi ut oss, på kombinationen. Men det gick ändå bra i andra klassen! Trots det lilla skit-stoppet mot utgången.


Jag och Wilma tävlade på flitigt, någon L:B i Oktober, sedan var det bara L:A som gällde.
Vi fick bra flyt i Borås nationella meeting, Änglahoppet. Där hoppade vi L:A-L:A+5, men tyvärr fick vi några pet här och där under de fyra dagarna.

Vi avslutade sedan detta året med meeting i Grevagården, Christmas Show. Hoppade L:A alla fyra dagar, men TYVÄRR så fick vi pet i varje runda - Förutom sista då vi fick en nolla i grundomgången!



Där avslutas kapitlet för mig och Wilma - 2011.
Vårat mål under våren är nu att starta MSV, utan krav, bara känna på höjden och fortsätta tävladet efter det :D

Hela detta året har fokusen först och främst legat på Wilma, vilket ni kanske märkt. Kiara är ingen ponny jag ska satsa med, hon håller inte för det. Utan jag tävlar henne från och till i perioder, lätta klasser.
Har väl lite funderingar på att starta någon L:A nästa år, hade ju självklart varit kul!
Men jag får inte glömma att ha KUL med henne.

Wilma satsar jag med, hon är ung och har kapacitet. Två nollor i MSV:B och hon är kvalad MSV:A. Lätt som en plätt! Men det tar vi en annan gång ;)

Tävlingssäsongen 2011 - ♥



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0