Gästträning

Igår var Mårten Nordhall här på Höglanda och tränade oss ettor i hoppningen, istället för våran ordinare hopptränare.
Han har egentligen ettorna i Varberg, så Catarina våran tränare fick ha ettorna där istället. Hon har vanligtvis bara tvåorna och treorna i Varberg.

Hela träningen gick ut på att ha en bra rytm med sin häst.
Så vi fick hoppa en serie på ena långsidan som bestod av en studds och en kombination, och på andra långsidan några galoppbommar fram till en oxer. (m.m).
Det han ville se i serien var hur följsamma vi var med handen och hur mycket balans vi själva hade. Och Mårten var bra på att korrigera det som var fel, och gjorde man inte rätt så fick man ta om det tills det var bra. 
Han ville att man skulle ha ett friskt tempo, även ett såkallat utomhustempo, igenom svängarna och hellre luta sig en aning tillbaka om det skulle bli fel avstånd istället för att dra i tyglarna eller banka på framåt framför hinderna.

Som tur var så var Wilma oerhört lugn igår och det blev inte så mycket dragkamp i verken framridningen eller hoppningen. Hon blev bara stark emellanåt och bet sig fast i bettet, men det märktes tydligen inte av. För Mårten kom inte med någon konstruktiv kritik, bara med bra kommentarer av att det såg bra ut och att hennes galopp var bra, min skänkel och hand var bra osv. Men han anser inte att hästen ska behöva gå i form för att hitta balansen, för det är inte prio ett för att få en bra rytm och balans. Så jag förstår "hans poäng" med det. Därför tyckte han nog att det var okej att Wilma inte gick i en stadig form.

Det ända som han påpekade var att jag är för snabb i luften över hinderna, vilket jag själv märkt att jag blivit på sistone. Vet inte varför, det har bara blivit så. Så fick tänka på att hålla balansen längre uppe ryggen och stanna kvar framåt i sprången. Vet inte om det syntes någon skillnad, men han påpekade inte något mera om det efter halva träningen. Utan sade bara att jag ska tänka på det framöver efter att vi var klara.

Kort och gott så kan jag säga att han var bra att träna för. För han var rak på sak och förklarade hur han ville att man skulle rida eller förbättra sig. Det var ingen mesridning som gällde för honom, och vikthjälperna skulle vara det mest delaktiga i sin ridning - Inte handen.
Så bra träning, bra övningar, bra respons och bra engagemang från hans sida!


Kommentarer
Postat av: J O N S S O N L ♡

Kul att de gick så bra :)

2012-06-02 | 19:55:30
URL: http://jonssonl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0