Jag + stor häst *174mkh*

Redan från början då min kompis Elin köpte sin storhäst Gigloriouz har jag hjälp henne med att hoppa honom och rida honom när hon inte hunnit med det när han stått på skolan. Hon är själv mera åt dressyrhållet och så som han hoppat innan är galet, så förstår henne. För innan har han kollat på varje nytt hinder och hoppat meter över eller tvärnitat. Har flygit av honom två gånger (utan att skada mig), fått hjärnskakning en gång för att han ställde sig och nockade mig och en annan gång vred han till min handled så jag fick nervkläm och fick spjäla upp handleden. Annars har jag klarat mig rätt smärtfritt, höhö! ;) 

Nu har han inte varit igång så länge efter att han var tvungen att ha vila, och Elin har tillsammans med "sin" veterinär lagt upp hans schema för igångsättningen noga för att han ska bygga rätt muskler rätt från början. Så förra veckan när jag var hos henne hoppade vi studds med honom för att han ska få mer tryck bak och lära sig att korta sig. Fortsatte med en annan bomövning i Fredags när jag var hos henne för att få han mera runt i språnget och inte lång. Han hoppar väldigt mycket upp och långt efter hindret, så försöker få upp honom mera i sprången och bromsa upp. 
Man ser ganska tydligt på filmen att jag försöker lyfta upp honom, men han är inte så berörd över att inte få mycket med eftergift och fortsätter lite långt ändå. Det är dock skillnad på honom sedan förra gången och en helt annan häst från när hon köpte honom! Han kollade inte ens på dessa hinderna som var nya för honom och hoppade även om vi kom helt knas.
Kommentarer
Postat av: Jenni

Har du glömt av frågestunden?

2013-07-29 | 19:10:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0